Blog Widget by LinkWithin

Iktibar Dari Penjara Pokok Sena

>> Selasa, 30 Jun 2009


Cerita penuh iktibar ini diambil daripada salah seorang pegawai Penjara Pokok Sena dalam satu sesi lawatan sambil belajar yang diadakan pada 25 Jun yang lepas. Kisah bermula apabila seorang banduan India beragama Hindu memeluk Islam 5 bulan sebelum beliau mati di tali gantung. Apabila ditanya sebab beliau memeluk agama Islam, beliau menjawab bahawa beliau berasa tenang setiap kali terdengar alunan orang membaca Al Quran.

Sepanjang tempoh 5 bulan bergelar muallaf beliau berjaya membaca Al Quran dengan baik malah lebih daripada itu beliau telah dapat menghafaz Al Quran. Subhanallah. Diceritakan juga malam sebelum hukuman gantung dijalankan beliau dapat tidur dengan nyenyak sekali seolah tiada apa-apa yang akan berlaku sedangkan para algojo dan pegawai penjara yang terlibat dengan pelaksanaan hukuman gantung itu tidak dapat melelapkan mata.

Kuasa Allah mengatasi segala. Satu lagi keajaiban berlaku apabila sejurus hukuman dijalankan bilik hukuman gantung itu dipenuhi dengan haruman wangi yang entah datang daripada mana. Hal ini amat memeranjatkan dan memberi keinsafan kepada pegawai penjara dan perubatan yang hadir. Jika direnung sejenak banyak sungguh iktibar yang boleh diambil daripada cerita ini. Kepada guru, murid, pelajar malah sesiapa jua yang membaca entry ini - fikir-fikirkanlah. Kami mendoakan agar roh banduan mulia ini ditempatkan bersama para solohin dan siddiqin. Al Fatihah.

0 ulasan:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP